Analysefasen
Fagprøven skal afspejle både
den teoretiske og praktiske oplæring af eleven, og et godt
grundlag og udgangspunkt er derfor virksomhedens uddannelsesplan og
bekendtgørelsens afsnit om specialefag.
I analysefasen fastlægges af
virksomheden, i hvilken af virksomhedens afdelinger fagprøven
skal gennemføres, og hvem der er elevens
oplæringsansvarlige i forbindelse med fagprøven.
Når virksomhed og elev vælger
fagprøveemne, skal både elevens og virksomhedens
interesseområder tilgodeses. Men udgangspunktet tages altid i det
speciale eller den profil, der er fastlagt i uddannelsesaftalen.
Praktiske ting
Skolen udsender projektvejledning til virksomhed og elev med oplysning om:
- fagprøvens varighed
- vejledningsmuligheder på skolen i projektperioden - tidspunkter
- afleveringstidspunkt og afleveringsform
- tidspunkter for anvendelse af skolens faciliteter (pc’er, grupperum m.m.)
- tidspunkt for evt. mundtlig eksamination.
På skolen udarbejdes problemformulering og afgrænsning (praktisk såvel som teoretisk).
Virksomheden skal godkende eventuelle
udgifter i forbindelse med fagprøven inden problemformuleringens
endelige udformning. Virksomhed og elev træffer aftale om
tidsforbrug og placering af den afsatte tid til fagprøve i
projektperioden. Projektperioden er perioden fra problemformulering
foreligger til afleveringstidspunkt.
Forberedelse – planlægning
Kolleger i virksomheden og specielt i den
afdeling, hvor fagprøven gennemføres, informeres - evt.
af eleven. Diverse aftaler med personer i og uden for virksomheden
træffes.
Der udarbejdes en arbejdsplan, og dataindsamling påbegyndes. Desuden fastsættes succeskriterier for projektet.
Gennemførelse - dokumentation
Efter gennemførelse af
fagprøven i virksomheden udarbejdes på skolen, hjemme
eller i virksomheden en skriftlig rapport eller dokumentation i henhold
til problemformuleringen. Rapporten eller dokumentationen skal
også indeholde:
- evaluering af processen
- evaluering af elevens egen indsats i forhold til de fastsatte mål
- selvstændig stillingtagen til trufne valg undervejs.
Evaluering – samtale
Der anvendes præsentationsteknik ved
fremlæggelse af projektet, og der foretages selvreflektion
omkring arbejdsproces, problemer og problemløsning.
Småjusteringer legitimeres.
Den mundtlige eksamination vurderer:
- faglige, generelle og personlige kvalifikationer
- det gennemførte projekt i forhold til problemformulering
- vægtning af skriftlig rapport og fremlæggelse.
Forslag til tidsplan for fagprøven
Inden for det sidste halve år af
uddannelsen skal hver elev gennemføre et projekt og udarbejde en
skriftlig projektrapport, som indgår i den afsluttende
fagprøve.
Det kan derfor anbefales at:
- Fagprøven introduceres på
specialefagenes første skole-ophold med opfordring til eleverne
om at overveje emner i samarbejde med praktiksted.
- Projektemner diskuteres løbende på de næste skoleophold.
- På sidste obligatoriske
skoleophold før fagprøven udarbejdes problemformulering
til et projekt, der indeholder elementer fra såvel den teoretiske
som den praktiske del af uddannelsen. Projektet skal have
hovedvægt inden for specialet. Ideen eller problemet medbringes
fra praktikstedet.
- Problemformuleringen indeholder en
beskrivelse af forløb og afleveringsform samt eventuelt budget.
Omkostningerne accepteres af virksomheden, gerne skriftligt for at
undgå misforståelser.
- Problemformuleringen færdiggøres i samarbejde med skolen, som skal hjælpe med ideer og beskrivelse.
- Skulle det være nødvendigt
at ændre problemformuleringer undervejs, skal rettelserne
accepteres af skolen samt af virksomheden, hvis det drejer sig om
forhold vedrørende økonomi eller informationer om
virksomheden.
- Hver elev/gruppe får tildelt en
vejleder, der har indgående kendskab til elevens/gruppens
branche. Der aftales, hvorledes vejledningen kan finde sted (e-mail,
telefon, fax, besøg), og i hvilket omfang man kan trække
på vejlederen.
- Eleven gennemfører projektet i den efterfølgende praktikperiode med støtte fra virksomheden og skolen.
- Virksomheden skal give eleven mulighed
for at foretage undersøgelser eller på anden måde
inddrage konkret viden eller information fra virksomheden i
opgavebesvarelsen. Virksomheden kan også stille lokaler og
nødvendigt udstyr til rådighed for eleven i forbindelse
med færdiggørelse af projektet.
- Projektet afleveres på en på
forhånd given dato og i den form, der er beskrevet i
problemformuleringen. Skolen stiller lokaler og udstyr til
rådighed for eleven ved færdiggørelsen op til
afleveringsdagen inden for normal åbningstid.
- Projekterne gennemlæses og evalueres af såvel vejleder som censor.
- Inden for detailområdet er det
muligt for den enkelte skole at vælge at udtrække et antal
elever, der skal til den mundtlige prøve. Resten skal herefter
vurderes på baggrund af deres rapport med tilhørende bilag
og dokumentationsmateriale.
- Ved den mundtlige eksamen
fremlægger og forsvarer eleverne deres projekter over for
vejleder og censor, der vurderer og afgiver en samlet karakter for
projekt og fremlæggelse.
Forslag til organisering af fagprøveperioden
Som udgangspunkt er fagprøven et
individuelt projekt, der foregår i egen virksomhed i den del af
praktiktiden, der ligger efter sidste obligatoriske skoleophold med
specialefag. Der vil dog være tilfælde, hvor arbejdet med
fagprøven foregår i en anden virksomhed end eget
praktik-sted. Det kan være i en anden virksomhed med tilsvarende
speciale/profil, det kan være i en anden afdeling i samme
virksomhed, eller det kan være i en øvevirksomhed på
skolen. Under alle omstændigheder vil forudsætningerne for
og målene med fagprøveprojektet altid være de samme:
At eleven eller en gruppe af elever
udfører den praktiske del af prøven i en
praktikvirksomhed. At eleverne tager udgangspunkt i egen arbejdsdag og
bruger den viden, de har erhvervet på skolemodulerne og i
praktikken. Den afsluttende aktivitet udføres i en eksisterende
afdeling, og man holder sig inden for praktikvirksomhedens normale
rytme. Inden for denne mulighed kan det tænkes, at flere elever
fra samme virksomhed men på forskellige skoleophold arbejder
sammen om et fælles fagprøveprojekt.
kilde: Undervisningsministeriet, Erhvervsskoleafdelingens håndbogshæfte nr. 63
|